ROIとは投資利益率の略称で、企業が広告などに投下したコスト(投資)に対して、得られる効果(利益)の割合のことです。
広告効果測定の分野では、特に広告に費やしたコスト(費用)が実際にどのくらいの効果(利益)につながったのかを計測する際の効果指標として使われます。ウェブ解析士は原価を把握できない場合もあるので、便宜的に広告費用のみを費用として利用することがあります。
ROIは、次の計算式で求められます。
ROI(%)=利益÷費用×100
=(売上-費用)÷費用×100
費用が利益を上回る場合、ROIはマイナスになります。ROIを見ることで、各施策における広告の投資に対する利益の貢献度がわかります。さらに利益に貢献する施策を決定するうえで参考になる指標です。
ROI (Return On Investment)
ROI is an abbreviation for return on investment, which is the ratio of the effect (profit) that a company obtains to the cost (investment) spent on advertising etc.
In the field of advertising effectiveness measurement, it is especially used as an effectiveness indicator to measure how much effectiveness (profit) the cost (expenses) spent on advertising actually leads to. Web analysts may not be able to grasp the cost, so they may use only advertising costs as expenses for convenience.
ROI is calculated using the following formula.
ROI (%) = profit ÷ cost × 100
= (Sales – Expenses) ÷ Expenses x 100
If costs exceed benefits, ROI is negative. By looking at ROI, you can see the contribution of profit to advertising investment for each measure. This is a useful indicator for determining measures that will further contribute to profits.